Företag behöver egetligen inte en sajt

Sean Carton har skrivit en intressant kolumn om varför företag egentligen inte behöver en sajt. Hans poäng är egentligen inte att en sajt är onödig utan att den används på fel sätt. Företag är fortfarande fast i tankesättet att webben ett bibliotek av digitala dokument. Tack vare sökmotorer ska vi istället tänka på Internet som en enorm databas där vi prenumererar på information (RSS) läser rapporter om trender (bloggar) och hela tiden samarbetar i att bygga upp naturliga relationer mellan data (tags och sociala nätverk) för att det ska bli lättnavigerat.

Om Internet är en databas ska vi hjälpa användare att hitta den information de söker och lösa de problem som de har så fort som möjligt. Med kommersiella ögon är det lätt att se varför användare som letar efter information inte klickar på en banner. De är citat ”irrelevant chunks of data”. För att bli framgångsrik gäller det att servera relevant innehåll när användaren söker (ok, det är inget nytt där). Med relevant data följer också relevanta funktioner. Söker jag på sneakers i google vill jag ha upp en total shopping-upplevelse med köpknappar, bilder och information. Varje sökord ska kunna måla upp min egen privata galleria och erbjuda allt jag är intresserad av vid ingången.

Läs hela Cartons artikel här: Do You Need an Actual Web Site?

Jag rekommenderar också Is Everything You Know About Social Advertising Wrong?