Google Analytics lägger till Benchmarking

Google introducerade nyligen en ny Benchmarking feature i deras statistikfunktion Google Analytics. Funktionen måste aktiveras manuellt och ger tillgång till data från andra sajter som aktiverat funktionen. Den ger inte tillgång till en specifik sajts data utan aggregerad data från flera sajter inom en speciell webbkategori. Det går att jämföra sin sajt mot andra sajter i samma kategori, eller mot andra branscher. Vilken kategori du tillhör bestämmer Google läsa igenom din sajts innehåll och kategorisera den.

Efter aktivering av funktionen tar det 2 veckor innan du kan jämföra din sajt med aggregerat data, enligt Google. Samtidigt som lanseringen av Benchmarking introducerade även google ett nytt sätt att dela data mellan Google-applikationer. Nu kan din analytics-statistik exempelvis kopplas samman med din adwords-strategi. Sökmotorexperterna kan nu med lätta medel lägga lagom mycket pengar på normala sökord och mer pengar på mer värdefulla sökord. I slutändan blir Google rikare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Publicerat i Start och taggad . Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Lämna Trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.