Mashables Pete Cashmore bemästrar sociala mekanismer

Med alla tjänster som erbjuder olika typer av prenumerationsmöjligheter, lifecasting etc. är det svårare att nå igenom bruset och dessutom hålla igång alla. På samma sätt som det finns sätt att exportera informationsflöden finns det sätt att importera dem i andra. En del tjänster tillåter båda. Som professionell spridare av information exempelvis bloggare finns det sätt att bygga mekanismer som låter flera tjänster uppdatera varandra och på så sätt vara synlig överallt.

Pete Cashmore, CEO på Mashable är ovanligt duktig på att nyttja dessa mekanismer. Nyhets-flödet från Mashable går in i Cashmores Twitter-flöde som i sin tur publiceras till hans Facebookstatus och en hel massa andra tjänster. På Facebook får alla hans vänner en notifiering om nyheten på sin facebookprofil.

Att strategiskt nå ut med budskap i sociala nätverk och trendiga tjänster blir viktigare för opinionsbildare och PR-ansvariga. Det finns mycket att lära av Cashmore.