Google Adsense annonser blir personliga

Idag har jag och alla andra som sköter annonsering via Google Adsense fått ett mail som förklarar att Adsense kommer att ändra sättet som levererar sitt innehåll. Tills nu har annonserna varit fokuserade på att visa annoser baserat på sajten som de ligger på och placering av annonsen. Nu kommer annonsen även att ta hänsyn till vem som tittar på den.

När en sajtbesökare tittar på en annons kommer detta att sparas i en cookie på besökarens dator. Information om sajten och besökaren kommer sedan ligga till grund för annonser som visas på andra sajter. Personer kommer att delas in i olika kategorier och på så sätt få en mer relevant annonsupplevelse enligt Googles blog.

Teknologin kommer att lanseras om ett par månader lovar Google. Tills dess måste alla annonsörer uppdatera sina Privacy Policies med den nya informationen.

Jag ser redan debatten om integritet rasa fram efter det här, men personligen bryr jag mig inte. Vi behöver en kollektiv ändrad uppfattning kring att allt vi gör på nätet ska vara säkert och privat. Allt vi publicerar på nätet är öppet och mål för någon typ av exploatering. Utspel som detta från stora jättar som Google kommer att hjälpa oss förstå det.

Som Suns VD Scott McNealy sa 1999, ”You Have Zero Privacy Anyway. Get Over It”