Jag har 10 års erfarenhet av IT-branschen

Det slog mig för några veckor sen att jag nu har 10 års erfarenhet av IT-branschen, vilket egentligen är helt otroligt.  Jag har gått från självlärd programmerare, in på en IT-utbildning och sedan varit med och format Internet i 10 år. Betyder det att jag måste komma med några visdomsord? Ok. Jag kör.

Webbentreprenörer måste vara tekniker, konstnärer och affärsdrivna.
Det finns gott om duktiga kreativa programmerare som kan bygga fantastiska sajter, som är grafiska underverk, men… de kan inte betalt. Affärsmodellen behöver inte vara specificerad i detaljerad budget, men det måste finnas en idé om att när en användare gör att du har X kr i kostnader så måste Y kr komma in i kassan på något sätt. Y ska vara större än X.

Tekniskt lagda personer lyckas bättre med webbsatsningar. Vet du hur tekniken bakom en sajt fungerar kan du jobba snabbare, bygga smartare usability och hitta bättre mätpunkter på vad som fungerar och inte. Icke-tekniker har en längre kurva till förståelse och beslutsgrund. De har ofta andra kvalitéer som marknadsföring och sälj som är värdefulla på andra håll i bolaget.

Projektmodellen är viktig, men teamet är viktigare.
Jag har jobbat i många webbteam både som projektledare och som programmerare. I en del fall kör vi SCRUM som projektmetod och i en del fall den traditionella ”vattenfallsmetoden”. SCRUM är överlägsen i de flesta fall, men om man har en tillräckligt strukturerat projekt och lyhörd projektledare, samt ett team som arbetar målinriktat fungerar traditionell projektledning.

Lägg inte för mycket tid på små kunder. Små kunder är de som ger dig lite pengar i kassan. Det kan vara enmansföretag eller mindre företag. Eftersom de är små har de ofta inte en process eller en rutin att hantera leverantörer vilket leder till krångliga affärslösningar, låga garantier och utvecklingsprocesser med många ändringar i. Var väldigt tydligt och standardiserad på din front och backa inte för mycket. En krånglig liten kund kan kosta dig pengar i form av utebliven försäljning någon annanstans.

Företag är besatta av sina startsidor. ”Första sidan måste se oslagbar ut. Det är kundens första intryck av oss”.  Nej, det är det inte. En kund kanske läser en recension om företaget på en blog, hittar en länk till en produkt i ett forum eller googlar företagsnamnet. I det sistnämnda fallet är alltså kundens första intryck vad som står i Google som avgör. Startsidan står för ca 10% av trafiken på en sajt och ofta är detta den mest besökta delen, men ekvationen går inte ihop om den får 25% av utvecklingstiden.

Det var allt jag lärt mig på ett decennium. :)

Låt oss se vad nästa 10 år kan erbjuda.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *