Att bli uppköpt är ingen affärsmodell

Att bli uppköpt av Google eller någon annan stor jätte från Silicon Valley verkar vara målet när jag pratat med många svenska entreprenörer i webbranschen. Det verkar vara belöningen och det ultimata beviset på att man gjort något bra. Redan här finns det ett fundamentalt fel i inställningen kring vad som är drivkraften i entreprenörskapet. Att bli uppköpt är inte en affärsmodell. Det är heller inte särskilt lätt om du inte bevisar ditt värde och faktiskt visar att du kan stå på egna ben. Ett sätt att göra det är att bli bäst i klassen. Du. måste vara störst, starkast och bäst inom din nisch. En bevisad affärsmodell är livsviktigt i 99 fall av 100. Givetvis finns det undantag men de undantagen är lika sannolika som att du blir träffad av blixten.

Om du sedan trots detta blir uppköpt är det inte bara att casha hem och lägga sig på Rivieran. De stora jättarna köper sällan bara en teknologi. Det vill ha hela bolaget, dess ägare och den kultur som format framgången från början. Eller det där sista är inte riktigt sant. Yahoo har en förmåga att verkligen döda kulturen och entreprenörskapet när de inkorporerar nyförvärv i sin smältdegel. Folket är desto viktigare. Ägarna knyts ofta upp på några år att fortsätta driva företaget, men som de nya cheferna vill. De anställda har större valfrihet att stanna kvar eller lämna bolaget, om de inte anses överflödiga redan vid förvärvet. Som en nyckelregel är det lätt att produktionsavdelningen blir kvar, men att admin och operativa roller slängs i slasken.

Jag är inte en motståndare till att större företag köper upp mindre för att förädla sin affär. Inte heller tycker jag att man principiellt och automatiskt ska tacka nej till ett anbud på sitt företag och en stor summa pengar. Det jag motsätter mig är den glorifierade bilden av att jag startar ett företag för att sälja det. Det finns alla möjligheter i välden att en svensk kan etablera ett nytt IKEA, eller Google, Newscorp eller Facebook. Och även om man inte vill lägga ribban så högt så är det en fantastisk bedrift att ens starta ett företag som etablerar sig i 7-8 länder med 50-100 anställda. Det är tillräckligt för att en resa till Rivieran ska vara möjligt och dessutom är det sjukt mycket enklare än att bygga ett företag vars enda syfte är att bli ett kugghjul i Googles mastodontmaskineri