Annonser på soliga dagar och andra unika targetingmekanismer.

På Videoplaza kommer vi ofta i kontakt med kunders önskemål om att målstyra annonser. De vanligaste är att annonserna ska gå på ett visst videoinnehåll, med en viss frekvens för användaren, inom ett begränsad geografiskt område eller under vissa klockslag på dygnet.

Med risk för att röra om i grytan och sätta ännu mer press på vårt redan toppresterande dev-team vill jag nu presentera några nya tekniskt sett möjliga sätt att målstyra annonser.

När solen skiner
Att koppla samman en geo-uppslagning mot ett api hos en vädertjänst är piece of cake.

När många får sparken
De flesta nyheter som behandlar nyckelorden ”varsel” och ”uppsägning” kan lätt extraheras för att visa annonser vid den tidpunkten eller vid det innehållet (som Google adwords)

När många är arga på Obama
Varför inte analysera stämningen och trending topics på Twitter för att veta när folk är negativa till dina konkurrenter.

Där många säljer sina lägenheter
Det finns en massa api:er för att läsa statistik om bostadsmarknaden. Om en person titta på en video eller sajt och geo-lokaliseras till ett av de områdena, visa en annons för mäklare.

Detta är bara några lätt inspirerande och kanske inte jättelukrativa exempel. Givetvis finns det en tradition hos annonsörer att inte köpa kampanjer på detta sätt och vice versa en tradition hos säljare av annonsutrymme att inte sälja på detta sätt. Det vanligaste är en kampanj som löper under en viss tid och som är garanterad en viss mängd impressions. Det stora genomslaget sker med breda regler och lockar mer än det nischade kvalitativa. Många företag inom behavioural targeting och annan nischad målstyrning kämpar på under trycket.

Framtiden får bära med sig unika targetingmekaniskmer mot de hundratals riktigt intressanta api:er som finns och personligen tror jag att det är upp till content-ägare att leda vägen. De kan använda mekanismerna för att bygga ett attraktivt och personligt innehåll, som sedan annonsörerna kan köra sina mastodontkampanjer mot.

3 svar på “Annonser på soliga dagar och andra unika targetingmekanismer.”

  1. Pingback: bisonblog

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.