The Launch Hero

Jag brukar svänga mig med begreppet ”Launch Hero” i startup- och marknadsförings-kretsar, utan att riktigt förklara vad det är. Här kommer en utläggning i full HD.

En ”Launch Hero” är en förgrundsgestalt för din startup, en ikon för din kampanj eller representant för ditt varumärke. Kort sagt är det en symbol som adderar ytterligare ett värde till din affär i form av PR och marknadsföring. Vanligtvis är det en person som innehar en betydande pondus inom din bransch, men det kan vara lika vanligt att personen bara är känd.

Att använda sig av Launch Heros är inget nytt även om de inte går under den benämningen traditionellt. Tänk på alla de gånger du läst en press release eller hört om hur en bransch-hjälte gått in som företagsgrundare, finansiär eller nyckelspelare i en startup. Företaget får genast en legitimitet som flödar över från hjälten in i varumärket. Detta sker ofta när startup-företaget lanseras, tar in riskkapital eller tar ett annat strategiskt steg framåt, men bara att hjälten går med i bolaget är tillräckligt stor nyhet. Genast får företaget fler och större ögon på sig.

Alla Launch Heros är inte bransch-hjältar dock. För en del räcker det med att vara känd från en annan bransch. Tänk Pernilla Wiberg och kexchoklad, Beyonce och L’Oréal smink eller Mr T och World of Warcraft. Inom retoriken kallas detta för ”falsk auktoritet”, eftersom det med enkel logik går att ifrågasätta vad tusan dessa personer har med det varumärket att göra. Men, logiken lyser ofta med sin frånvaro i dessa fall och känslorna som mottagarna har för kändisen spiller över på varumärket. Eftersom vi människor attraheras av det vi känner igen och inte förstår kommer vår hjärna reagera på kändisen och försöka pussla ihop kontexten och därigenom skapa ett minne.

Använd en (eller flera) Launch Hero när du ska lansera din startup, göra en rejäl marknadsföringskampanj eller vill få medias ögon på din affär. Omvänt är det även värt att ägna en extra tanke på vilka värden som en känd branch-hjälte för med sig till dig när han eller hon tar plats i ledningen eller styrelsen på ditt företag. Senaste exemplet i raden är Victor Müller och Vladimir Antonov som knappast får oss Svenskar att köpa en SaaB som nästa bil.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *