10 bortglömda knep för framgångsrika e-butiker

saleDet finns en anledning till att Amazon köper små och stora e-butiker på löpande band. Woot och Zappos är några i raden som helt enkelt gör något lite bättre än andra e-butiker. Så var är hemligheten för att kunna sälja mer?

Inspirerande, lättnavigerat sortiment
Visa alla produkter på en sida. Har du 50 produkter i en kategori kan du lika gärna lista alla på en sida. Att skrolla neråt är den enklaste formen av användarvänlighet. Det finns ingen anledning att efterlikna beteendet att bläddra i en katalog med en eller två produkter på varje sida.

En produkt, många kategorier
Förutsätt inte att kunden fattar ditt sätt att kategorisera dina produkter. Låt produkter ligga i flera kategorier så det är lätt att hitta dem.

Sök och filtrera kors och tvärs
Som besökare vill man kunna hitta och filtrera på alla möjliga sätt i ett sortiment. Vanlig sök med relevanta träffar är grundläggande, men se till att låta sina besökare filtrera dina produkter på färg, pris, kategori med mera. Allt för att kunna hitta helt rätt så snabbt som möjligt.

Mångfald säljer
Det är bevisat att ett stort sortiment säljer mer. Besökaren spenderar längre tid i butiken och hittar fler saker som är intressant. Givetvis ska alla produkter i sortimentet vara relevanta.

Var är köpknappen
Se till att köpknappen är tydligt markerad. Det är lätt att den hamnar i skymundan av rekommendationer, produkttexter och användarbetyg. Köpknappen är det viktigaste. Den ska sticka ut på sidan även om du står 5 meter från datorskärmen.

Paketera
Har du många olika produkter som har ett lågt genomsnittligt ordervärde? Skapa paket med en liten eller ingen rabatt. Att du gjort det lätt att få en praktisk samling leder till högre försäljning.

Foton, videos och test säljer
Lägg in så mycket media du kan om en produkt. Videos, foton eller interaktiva animationer genererar mycket värde. Alla digitala produkter som kan testat bör testas. Lär ett kapitel i boken eller lyssna på en låt från albumet.

Marknadsföring inom butiken
Se till att pusha för andra produkter på dina butiksidor antingen som relaterade produkter till den besökaren tittar på eller dina kampanjprodukter. Om inte kunden hittat rätt på den sida hon är på nu inspireras hon att titta vidare på andra. Dessutom är det ett utmärkt billigt sätt att testa webbannonsering av dina produkter.

Var tydlig med betalning och frakt
Hur betalar jag och hur sker leveransen till mig? Detta är den första frågan som en del besökare ställer sig i en e-butik, redan innan de börjar titta på produktsortimentet. En enkel tydlig länk som visar detta räcker.

Inga obehagliga överraskningar
Ingen vill komma till kassan och inse att de just dubblerat ordersumman genom att moms och frakt tillkommer. Se till att hålla det på en rimlig nivå och håll det tydligt.

Vill du veta mer eller prata web och e-handel. Boka upp en lunch med mig.

4 svar på “10 bortglömda knep för framgångsrika e-butiker”

  1. Snyggt! Tack för en bra post. Funderar lite på det här med att produkterna ska finnas i många katergorier. Vi har det så idag i vår butik som säljer arbetskläder, många produkter finns på flera olika ställen i butiken eftersom de kan användas inom många olika områden. Men jag oroar mig lite för hur Google ser på det. Numera lär de vara rätt hårda på duplicerat innehåll dvs att samma innehåll finns på flera sidor. Det lär inte Google gilla och det finns risk för att man blir straffad. Kan för lite om detta och det kanske inte alls stämmer men kan kanske vara värt att fundera över. Finns säkert någon klok lösning på problemet oxå :)

  2. En bra lösning på ditt problem NO LINGO är canonical links. Sätt det på alla andra produkter som inte är ursprungsprodukten och bara länka det. En produkt på en webshop är även en sida på webshoppen.

  3. Bra tips Micke och även om man lägger en produkt i olika kategorier kan alla leda till samma produktsida, vilket google inte borde ha problem med. Ett sökresultat och en kategori är exempelvis två olika vägar till samma produkt.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.