Bakläxa för företag som vill lyckas på Facebook

Ibland krävs det bara några få ord för att helt vända upp och ner på din världsbild. Den typen av ”aha-upplevelse” får du om du lyssnar på podcast-avsnittet med Neville Medhora på Mixergy. Hans råd funkar på all marknadskommunikation, men jag tar det till Facebook.

Neville har på kort tid blivit något av en guru inom marknadsföring och copywriting. Han är en riktig surfer dude i t-shirt och shorts som svär mycket. Samtidigt är han passionerad, påläst och väldigt tydlig i sina råd om hur man lyckas med sin kommunikation med kunder, journalister och investerare.

Sju ord träffar mitt i prick på vad jag tycker är fel med hur många företag driver sina Facebook-sidor:

”It’s not about you. It’s about them.”

Det han menar är att alla företag gör felet att bara prata om sig själva när de kommunicerar. Istället bör de lyfta fram den omedelbara nyttan för läsaren.

Exempel på kommunikation till Journalist som ska uppmärksamma min blog

Hej Anders.

Jag heter Björn och driver en blogg om IT. Den har funnits sedan 2005
Bla
bla,
bla…

Här har du redan förlorat intresset.

Ett bättre exempel:

Hej Anders,

Jag läste din senaste artikel om Bloggare och den stora blogdöden och tror att du har missuppfattat bakgrunden till varför och hur vi bloggare bloggar.

– Vi bloggar inte för att vi måste utan för vi vill och känner att det är en lämplig kontrast till traditionell media
– Vi skriver inte tyckande om olika ämnen utan vi är ofta är experter inom ett område vi brinner för
– Alla bloggare bloggar med olika frekvens beroende på vad som händer i våra liv, men kulturen och bloggen som media förlåter och även uppmuntrar detta

Jag har fler reflektioner kring detta. Hör gärna av dig om du vill ta en lunch.

Björn

I vissa fall behöver du inte ens nämna något specifikt om ditt företag. Det räcker med att du delat med dig av några tips eller tankar som fått upp intresset för dig. Den mest fundamentala metoden för detta är numera ganska gammal, men fungerar fortfarande; AIDA.

Attention Får dig att tänka ”Vad, fan är det här?”
Interest Får dig att tänka ”Hmm, det är ju rätt coolt.”
Desire Får dig att tänka ”Den här produkten löser ju ett viktigt problem jag har!”
Action Får dig att tänka ”Ok, så här gör jag för att få tag på produkten.”

På Facebook vill jag med andra ord inte se
– Nu har vi släppt en ny release av vår mjukvara
eller
– Nu har coca cola företagsfest i new york

Mer i stil med
– Nu får du mer tid till facebook (tack vare vår produkt)
eller
– Visste du att coca cola kan hjälpa dig med ditt sexliv (…)

Om du driver en Facebooksida är det dags att tänka om, tänka kundnytta och tänka AIDA.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *