Så blir du Techcrunchad

techcrunch, mashable, nytimes and more logosHur får man in en nyhet i Techcrunch eller Mashable som startup? På Sweden Social Web Camp i augusti samlade Fritjof Andersson ett gäng startuprävar och journalister i en lada för att diskutera det här med PR för startups. Här kommer slutsatserna därifrån och lite erfarenheter från vårt jobb när jag var på Jalbum och Videoplaza.

Relationer med journalister

Om du inleder relationer med journalister och optionsbildare tidigt är det lättare för dig att får din röst hörd. Om de lär känna dig och uppskattar det du gör är det mycket mer sannolikt att de lyssnar när du har något konkret att få ut. Det behöver inte vara så avancerat. Försök träffa dem på olika events eller andra tillställningar eller skicka ett mail. Försök inte sälja på dem ditt bolag nu. Ge bort något; Ett tips om något de borde skriva om. En konstruktiv komplimang om något de skrivit om nyligen eller en introduktion till någon de borde träffa.

Be remarkable

Seth Godin förtydligar begreppet Remarkable till ”something worthy of remark” dvs. något som är värt att skriva om. Sätt dig i journalistens roll och titta på vad han/hon brukar skriva om. Du behöver inte bygga en jätte-disruptive tjänst, ta in $50 000 000 i riskkapital eller signa Mark Zuckerberg som styrelseordförande. Du kan släppa en rapport/infographic om ett område som många tittar på, kommentera en aktuell händelse med en stark åsikt eller posta en rolig tjänst på din sajt. Att ta rygg på befintliga samtalsämnen är också effektivt.

Kort och personligt

När du mailar en journalist med din nyhet måste du hålla det kort. Skriv en catchy rubrik i ämnesraden på mailet (inte ”pressmeddelande”) och beskriv sedan huvudpunkterna i er nyhet. Vill du ha lite tips på hur man är intresseväckande, har jag bloggat lite om det här.

Bifoga pressrelease eller länk till blogginlägg som en referens. Försök lägga en personlig touch på mailet. Att massmaila minskar chansen till en artikel.

Timing och uppföljning

Tisdagar och torsdagar, tidigt på morgonen har visat sig vara bäst tillfällen att få ut ett budskap. På SSWC debatterade vi dock om detta verklige är bäst eftersom majoriteten av PR-firmor jobbar efter denna regel och att det istället skapar ett brus som är svårt att nå igenom. Här gäller det att testa. Följ gärna upp med ett telefonsamtal till prioriterade journalister ”hej, jag skickade detta tidigare idag. Har du några frågor?”.

Långlivad press genom kampanjer

Om du ska göra en kampanj kan du få press i tre omgångar. Först berättar du vad det är för remarkable sak du ska göra. Exempelvis satte Red bull en man att hoppa fallskärm från rymden. Det blev en uppmärksamhetsstorm redan innan hoppet. Sen genom för du kampanjen med pompa och ståt. Efter en tid kan du skapa PR kring vilken framgång kampanjen blev.

Många av dessa tips kan appliceras för att få ett bra genomslag av innehåll i sociala medier också. Vill du veta mer om hur du blir retweetad och skapar relationer i sociala medier rekommenderar jag Jerry Silfwers nya post How to spin a blog post.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *