Majoriteten av våra e-handelsajter kan ha ett osynligt jätteproblem?

Jumbotron-menyer dominerar på nätets webbutiker, alltså menyer som täcker hela bredden av webbsidan, när man klickar eller för musen över en huvudmeny. Jag har studerat några av Sveriges webbutiker och slås av ett till synes stort UX-problem. Jag har inte hört några larmrapporter så antingen har jag fel eller så är det ett osynligt problem.

Vi står i valet och kvalet att bygga om navigationen till nya sajten. I dagsläget har vi en huvudnavigation i toppen och djupare navigation i vänsterjusterad kolumn. Inför de nya sajten vill vi dels följa moderna UX-konventioner som besökare är vana vid och även göra det tydligare än vi har idag. Frågan är om vi vågar köra jumbo?

Problemet: Menyn är större än skärmen

Det är en skrämmande andel som förväntar sig att det är ok att scrolla för att se allt i en meny. Min laptop har upplösningen 1280×800, en av de vanligaste inställningarna, samt de vanliga fälten i webbläsaren. Men ändå får inte alla menyalternativ plats i sajternas menyer.

Mediamarkt

Bagaren och kocken

Dustin

Inkclub och modesajterna klarar sig, mest för att det har färre kategorier.

Inkclub

Zalando

Nelly

En del sajter har ingen jumbotron, men kan inte visa hela menyn ändå.

Whiteaway

Furniturebox

Amazon

Ni som är UX designers och konverteringsexperter: är detta ett problem?

Jag hoppas att vi kan genomföra ett A/B-test på detta för att se effekten och om min hypotes stämmer.

###

Denna post är nummer 14 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt. Alla åsikter är mina egna.