De få e-handlare som nailat utmaningen att få in community som en del av affären

Jag är otroligt fascinerad av bolag som lyckas bygga ett community kring sina tjänster eller produkter. Bolag som Mojang och Apple har galet lojala anhängare av sina produkter. Inom e-handel är det inte lika vanligt, men det finns ett par spännande exempel.

Betabrand — crowfunded fashion

Jag hörde talas om San Fransisco-baserade Betabrand för första gången på Nordic Ecommerce Summit i Stockholm 2015, där grundaren Chris Lindland talade inspirerande till publiken med extremt ovanliga kläder. Deras designprocess är helt unik och har gett oss plagg som kostymbyxor som går att cykla till jobbet i, hoodie-tröjor för chefer m.m.

  • Communityt kommer med produktidéer för olika plagg
  • Idéerna postas på betabrands sajt där andra personer får förköpa ett plagg (utan garanti att den faktiskt kommer produceras).
  • Produkterna som når sina finansieringsmål hamnar i kollektionen och sys upp av Betabrand.

Hela processen gör att de lyckas skapa PR och buzz för produkter som inte ens finns än genom att både communityanvändare och kreatörer vill få ut sina produkter på marknaden. Det är förmodligen också den mest effektiva marknadsundersökningen man kan göra!

Betabrand är väldigt tydliga med vad de gör och de visar det i sina värdringar som de postar på sajten.

Our customers are our models.

Our customers are our designers.

Our customers are helping us build a brand unlike any other.

Threadless — crowdsourced design

Threadless har också ett designcommunity, men där man enbart fokuserar på grafisk design som tryck på olika plagg. Threadless erbjuder olika typer av t-shirts och tröjor till stora och små i ett utval av färger. Till detta har de ett community som skapar olika tryck vilka utgör kollektionen. Designprocessen är nästan som hos Betabrand, men istället för att göra förköp av produkter så röstar ett community på olika designs och de som blir mest populära går in i kollektionen. Även om det är en tydligare signal att köpa något än att rösta på det så är ett community av grafiska designers väldigt mycket större än de som designar kläder, vilket gör att röstning fungerar.

Bolaget har funnits i nästan 10 år och utökat sitt utbud till bland annat gratulationskort. De har även sänkt tröskeln för personer att bidra genom att låta dem skriva slogans istället för att designa bilder.

Office Depot — #GearUpForGreat

Threadless och Betabrand är roliga varumärken som kanske är lättare att bygga commnuity runt, men även de osexigaste branscher som kontorsmaterial går att bygga en lojal användarskara kring. Office Depot i USA har gått hela vägen när det gäller att engagera sina användare på framförallt Facebook, men sin mission att göra sina kunder till hjältar på kontoret. På sin Facebooksida postar de smarta tips kring hur man organiserar sig, hur man löneförhandlar och små hacks som gör kontorsvardagen roligare — exempelvis post-it orgigami.

I Sverige är det inte lika tydligt hur e-handlare på konsumentmarknaden bygger in community i affärsprocessen tycker jag. Gymgrossisten och Nelly är duktiga på att engagera sina medlemmar på framförallt Instagram, men det skulle vara kul att se mer integrerade lösningar i affären utöver varumärkesbyggandet. Tipsa gärna i kommentarsfältet nedan.

###

Denna post är nummer 36 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt. Alla åsikter är mina egna.