Att flytta IKEA-effekten online och till e-handeln

IKEA-effekten kallas ett fenomen där du värderar en produkt högre när du varit med och konstruerat den. Själva namnet kommer från att vi monterar ihop Ikeas möbler själva och där igenom lägger ett engagemang i produktionen. Samma princip gäller hantverk, konstformer m.m. Det är inte bara en känsla av värde utan även att personer värderar produkterna högre i kronor och ören.

I den digitala världen finns det många studier som visar att ju mer man engagerar sig i en sajt eller app, ju svårare blir det att sluta eller byta till en konkurrent. Du bygger upp ett liv tillsammans med Facebook, Runkeeper eller Minecraft och blir kvar där. Det blir som en kontinuerlig ström av IKEA-effekt. En del användare har svårt att exempelvis byta från Spotify till någon annan musiktjänst eftersom de byggt upp spellistor och följer många artister, framför att det bara är en bättre musikstreamingtjänst.

När det gäller e-handel är vi tyvärr många som inte riktigt lyckats med att flytta IKEA-effekten online. Det handlar snarare om att optimera de erbjudanden vi har om och inte komplicera säljtratten. En del leverantörer är duktiga på att bygga interaktiva lösningar där man kan bygga sitt eget kök eller badrum eller bygga stilguide för kläder där man matchar plagg och stilar. Jag skulle gärna se att leverantörer och andra aktörer hittar skalbara lösningar för att bygga in detta hos handlarna som en bonus. Jag har kommit i kontakt med några av dem och är inte speciellt imponerad av teknologilösningarna tyvärr.

Jag skulle också gärna se att e-handlare bygger upp tydligare tjänster för att få kunder att engagera sig mer. Det behöver inte vara i produkterna i sig, men kunderna ska välja ditt varumärke nästa gång de handlar. Nyckeln är att hitta ett sätt där kunderna bygger upp ett liv tillsammans med ditt varumärke, och lägger ner jobb på att få till den bästa produkten.

Tipsa gärna om du känner till något bolag som gör detta bra.