Frakt som konkurrensmedel

Hemkommen från årets Nordic Ecommerce Summit och full av nya intryck och idéer. En stor del av NES gick till att prata om frakt och vad e-handlare och speditörer kan bli bättre på. Här är några nyckelresonemang som jag gillade särskilt.

Uthämtningsställen håller på att spela ut sin roll

Konsumenter uppskattar inte att stå i julruschen på ICA och trängas, lika lite som de gillar att trängas på stan. Rena hemleveranser och tjänster för att leverera last mile kommer få en större roll. Lekmer och Sanna Westman på Qliro Group pratade om deras projekt med Volvo om att leverera till bakluckan på moderna Volvobilar där leverantören öppnar med hjälp av en engångskod. Just Volvobilar kanske inte är framtiden men visar att Lekmer är proaktiva i sitt sätt att tänka kring alternativa leveranssätt som uppskattas av kunden. Ju sämre speditörerna själva är på detta ju fler startups kommer det dyka upp.

”Fulfrakten” kan bli allt vanligare

Sanna Westman myntade lite spontant uttrycket fulfrakt till besökarnas glädje. Alla e-handlare vill ha ett alternativ för fri frakt men det är också viktigare att erbjuda alternativ för kunden som gör det lättare och adderar mervärden för kunderna, a.k.a. Finfrakt. Kvällsleverans, helgleverans, inbärning m.m. underlättar för kunden och de kan betala för det.-

Returer, returer, returer

Returer är som ett stående tema när man pratar med andra e-handlare och jag har varit inne ett par gånger på det spåret i denna blogg också. Alla har problem med returer, men det är olika problem. Fashion-segmentet har för stor andel returer genom att kunder köper och testar mycket. För elektronik och vitvaror är det istället att vi ofta måste skicka en lastbil hem till kunden eller boka en servicetekniker. Själva flödet blir mer komplext. Även här behöver många speditörer göra ett bättre jobb enligt panelerna på NES, men också att mer nischade aktörer kan sköta det. Kanske är det här självkörande bilar har sin första praktiska användning.

Den e-handlare som kan bemästra komplexiteten leveranser och returer får automatiskt en stark konkurrensfördel och nöjdare kunder.

###

Denna post är nummer 60 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag främst fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt men även reflekterar kring e-handel. Alla åsikter är mina egna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *