Ett gammalt marknadsföringsuttryck är att ”det kostar mer att få en ny kund än att behålla en gammal”. Det konceptet kan appliceras på hemsidor också. Det som kommer att ligga i tiden framöver är hur man behåller en surfares intresse på sin websida när han/hon väl kommit dit.
En aktör som har lyckats att komma en bit på vägen är videodetective.com. Det är en sida som visar trailers för nya och gamla filmer. Det smarta med dem är att man hittar dit genom att söka efter en specifik trailer på Internet och hamnar i ett trailermedley. När man har sett den första trailern börjar den automatiskt ladda en annan trailer i samma genre som filmen innan var. På så sätt uppstår samma effekt som när man fastnar framför ett tv-program. Sjävklart blinkar det lite reklam i marginalen också.
Detta sätt fungerar om man slutar designa sina digitala processer som linjära funktioner utan snarare som ekorrhjul där man vill få in så många ekorrar som möjligt. Det ska alltid finnas minst ett attraktivt alternativ som är specifikt för varje besökare och dess intressen. Låter det svårt? Det är det. En hemsida av denna sort kräver ytterst kreativa lösningar och en djupdykning i målgruppsanalys av personerna som besöker sidan. Men om man lyckas kan det uppstå stora vinster.
Internetbokhandeln Adlibris har en funktion som visar ”personer som köpt den bok du just köpt har också köpt boken X” där X är en närbesläktad titel som inspirerar kunden att köpa mer. Det finns många fler exempel av detta slag på nätet. Det viktigaste att komma ihåg är ekorrhjulsmetaforen, för det som skiljer en websida från en produktkatalog är att kunden kan hamna var som helst på en websida. Den person som sedan kan lista ut vilka andra sidor som kan vara intressanta för varje enskild besökare kommer bli framgångsrik.