Ris och Ros till Sveriges styrelser

Var bara tvungen att ge lite ris och ros till diverse styrelsemedlemmar som jag stött på, i bolag jag jobbat med eller i. Inga namn nämnda. Ni vet vilka ni är.

Typisk händelse: Produktgänget pitchar ett ”proof of concept” över tjänsten som ska lanseras.

Dålig styrelse

– Den blå färgen i webdesignen känns inte rätt. Kan vi ändra den?
– Jag tror inte på affärsmodellen (även om jag inte baserar tanken på någon fakta). Kan vi byta den?
– Hur får vi in Facebook i det här? De har 500 miljoner användare som vi måste kapitalisera på.
– Vi måste ha en 5-årsbudget så vi ser vilka intäkter som kommer in.
– Varför ska vi köra på vår egen server för? Det är ju bara att lägga upp i nån molntjänst.

Bra styrelse

– Har ni gjort en användarstudie för att undvika användarfallgropar?
– Hur mycket last från simultana användare tål tjänsten.
– Vilka nyckeltal för framgång/misslyckande mäter ni och när ska de stämmas av?
– Hur ser roadmapen för tjänsten ut 6 månader efter lansering och vilka affärsargument grundas den på?
– Hur kommer tjänsten skala till andra kundgrupper än initialt?

I korthet kan man säga att en bra styrelsen fokuserar på strategiska och affärmässiga beslut och den dåliga på subjektiva åsikter om detaljer i genomförande.