Det händer mycket i e-handelsvärlden inom marknadsföring, sälj och inte minst tech. Det är frestande att bara släppa allt och hoppa på nästa stora grej som kommer att få försäljningen att flyga! Här kommer en sanity check för dina techinvesteringar.
“Vi måste sälja i Whatsapp och Facebook messenger!”
Jag skrev i ett tidigare inlägg om hypen kring Conversational Commerce, där mycket fokus ligger på att flytta in affären i chatt-apparna. Det finns mycket kvar att önska av denna trend innan jag ens börjar titta åt det hållet. För det första är branschen inte överens om hur detta ska fungera. För det andra är det så många olika appar och det är inte värt en investering att bara bygga stöd för en. Jag inväntar gärna att tjänster som Customer.io och liknade bygger stöd för det istället, d.v.s. att vi kan integrera mot en plattform som sedan hanterar kommunikationen med andra appar.
“Beacons will connect Online and Offline!”
Det är mycket hype kring beacons; teknologi som gör att mobiltelefoner kan sända och ta emot information bara genom att vara i närheten av en s.k. beacon-sändare. Du kan sätta upp dessa i din butik för att tracka hur kunder rör sig, koppla ihop det med ditt CRM och kunna pusha personliga meddelande till dina kunder när de är i butiken!
Sanningen är att väldigt få kunder kommer dra nytta av denna teknik. Många har den avstängd redan på sin telefon. Läste en siffra nyligen om att 10% av smartphoneägarna har beacon-teknologi aktiverade (hittar tyvärr inte länken till sidan där jag läste detta). Jag tror även att många kommer att missa den när den pirrar till i väska eller jackfickan. Kort sagt, det är en ganska dyr investering i marknadsföring för lite payback. Personligen tror jag beacons hör hemma mer på mässor och festivaler där man kan pusha mer än rabattkoder.
“It’s just a piece of javascript”
Det finns tonvis med tjänster som erbjuder dig möjligheten att få in snygga produktfilmer, exit popups eller produktrekommendationer, genom att de bara behöver lägga in ett javascript på din sida. Det innebär att på din sida finns nu en lite bit kod som körs från en leverantörs server. Tekniken möjliggör att leverantören har fulltillträde till din sajt. Om han vill spåra dina användare, kan han göra det. Om han vill ladda sajten full med porr-annonser, kan han göra det.
Att få in ett javascript på sidan är relativt enkelt, även om det behöver lite logik för att visa det på rätt sidor. Men det är sen problemen börjar. Javascript som laddas från en extern källa kan dra ner prestandan på din sajt, antingen genom att de laddas före allt annat innehåll eller att de bara är sega att ladda. I värsta fall om din javascript-leverantör får in virus på sina servrar kan det innebära att din sajt svartlistas hos webbläsarna och kunderna endast ser ett stort varningsmeddelande. Jepp, det har hänt mig (inte på Tretti dock).
När vi börjar jobba med detta på allvar vill jag göra det med en avancerad motor som gör det lätt att slå av och på dem på ett mer avancerat sätt än Google tag manager erbjuder.
Skönt att du slipper tänka på dessa tre under 2016 va? ;)
###
Denna post är nummer 48 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt. Alla åsikter är mina egna.