Denna dag handlar bloggen om hög- och lågkonjunktur. När jag läste grundkurs i marknadsföring hade vi en väldigt bra lärare på Södertörns Högskola. Jan-Eric Nilsson heter han och fick för övrigt pris för bästa lärare, utsedd av ekonomstudenterna i år.
Jan-Eric visade en spännande graf där han visade vilka branscher som går bra i lågkonjunktur och vilka som först ger vika. Anledning till att branscherna sviker är givetvis att privatpersoner och företag konsumerar mindre.
Här ska jag nu dela med mig av Jan-Erics visdom:
Högkonjunktur som går över till lågkonjunktur visar sig hos branscher i följande ordning.
1 Papper (företagen skär ned på reklamkostnader)
2 Lyxartiklar
3 Resor
4 Elektronik
5 Kläder
6 Skor
7 Livsmedel
Sedan vänder det uppåt. Först syns det i en bransch och sedan följer de andra efter.
1 Papper
2 Skor
3 Kläder
4 Resor
5 Lyx
Detta är givetvis en förenklad modell, men den har visat sig fungera väldigt bra.
Hoppas att den kan komma till användning.