10 kängor till våra kära Internetbanker

De som var sämst i klassen på systemvetarlinjen hamnade som utvecklare hos våra stora banker, har jag hört från två oberoende håll i systemutvecklarnas ”finare” kretsar. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men bankernas nytänk inom webb är näst intill obefintlig. Det felas både hos affärsutvecklare och systemutvecklare. Släpp den befintliga politiken och bygg lösningar som folk vill ha! Här är 10 områden att starta i.

1) EN sajt för hela mitt ekonomiska liv

Mina transaktioner från VISA-kortet och mitt bostadslån är bara ett fragment av min ekonomi. Låt mig se mina fonder, min pension, mina barns sparande etc. Dessa tjänster ligger hos andra banker. Avanza har access till mina PPM-pengar vilket är ett steg i rätt riktning. Öppna upp API:er för transparens och användarnytta pengaskyfflare emellan!

2) EN sajt för hela mitt sociala liv

Vi är mer sociala än någonsin på Internet. Varför diskriminera ekonomi från detta område? Jag och min fru vill se barnens sparande. Mina vänner vill bidra till en klumpsumma för bröllopspresenten i augusti. Vi samlar in pengar för fotbollsklubbens resa till nästa cup. Nya företag och organisationer startas med hjälp av ”crowdfunded resources”. Kollaborativa aktieklubbar som investerar pengar i likadana papper blossar upp på olika sociala nätverk. Inse att ekonomi är socialt.

3) Budget och uppföljning

Jag kan se mina kontokortstransaktioner i en lista och exportera den listan till Excel. Ok, men jag vill göra mer. Mycket cred till SEB’s iPad-app som följer och presenterar min ekonomi. Men varför är den inte en sajt också? Återigen saknar jag den sociala biten av att kunna följa min familj, eller ännu bättre, kunna jämföra min elräkning med liknande hus för att se om den är så ovanligt hög som jag misstänker att den är!

4) Slå ihop giro, överföring och betalning

Ok, antingen skickar jag pengar eller så får jag pengar. Det borde vara så lätt som att skicka ett e-mail. Jag behöver inte ange en 18-siffrig OCR-kod för att mottagaren ska förstå att det kommer från mig. Att betalningar måste vara så komplicerade inom samma bank är detta i dessutom extra oförståeligt.

5) Personliga säkerhetsnivåer

Om jag vill logga in i min internetbank med bara användarnamn och lösenord. Låt mig göra det. Om jag sen vill signera med bankdosa för betalning eller överföringar. Låt mig göra det. Ge mig makten att bestämma min egen nivå av säkerhet.

6) Godkända kostnadsställen förenklar vardagen

Jag betalar 95% av mina räkningar till samma fordringsägare varje månad med ungefär samma belopp. Jag handlar mat i två affärer och dricker kaffe på kanske tre kaféer varje månad. Varför måste jag godkänna dessa transaktioner med bankdosa eller med pinkod i butiken. Är beloppet under 200 spänn (eller vad jag bestämmer det att vara) behöver jag inte cleara det på högsta säkerhetsnivå.

7) Semiautomatisk börshandel för alla

Automatisk börshandel är ett kontroversiellt ämne. I toppen sitter börsjättarna och förhandlar om millisekunder i bredbandsnätet för att kunna göra blixtsnabba affärer på 0.001% uppgång med automatiska handelsrobotar. Jag ber inte om en egen robot, men om en aktie eller marknad ser ut att svika kan jag väl få en liten heads up i mailboxen?

8) Hjälp mig komma ihåg förfallna fakturor

Om jag betalar någon samma belopp i flera månader eller om jag får en e-faktura borde ett banksystem kunna lista ut om jag glömt att betala en faktura. Vad sägs om en vänlig påminnelse i mailboxen?

9) Bygg intelligenta, användarvänliga system

Swedbanks Internetbank antar att pengarna ska skickas så fort som möjligt om jag inte anger ett transaktionsdatum. SEB’s Internetbank gör det inte. Tillgängligheten är dessutom katastrofal för personer med funktionshinder enligt en stor undersökning i höstas av Post- och telestyrelsen.

10) Speeda på för tusan

Varför tar det 2 dagar för mig att föra över 500 kr till min kompis? Han har en annan bank än jag, men det är väl upp till mig om jag vill ha snigelvägen med 1200000% säkerhet eller den snabba (lite osäkrare) vägen som fungerar utan kriminell inblandning i 99.9999999999999 % av fallen. Lär av de afrikanska bankerna vars kunder enda Internetuppkoppling är via mobilen.


Let’s go.

21 svar på “10 kängor till våra kära Internetbanker”

  1. Bankerna bevisar att det räcker en wordpressinstallation och ett twitterkonto för att slå världen med häpnad, fortfarande.

    Vinsterna i Sveriges banksystem förra året var ngnstans mellan 60-70 miljarder, ändå klarar ingen av att bygga en vettig webtjänst. Historiskt har man också skitit i sin produkt och velat ”Fokusera på tillväxt i östeuropa”

    Twittrade denna, var dagens bästa post!

  2. Väl rutet! Jag bytte nyligen från Nordea till SEB för min privatekonomi eftersom jag har mina företag hos dem och ville slippa ha två olika dosor, men också för att iPad-appen kändes som ett steg i rätt riktning. Men fortfarande vansinnigt att webbtjänsten ligger så sjukt långt efter.

  3. Bankerna är upptagna med att tjäna pengar. De struntar i sånt här. Det ger inga intäkter, det är bara kostnader. Dessutom kan det verka som 1/ de tar på sig något slags ansvar 2/ är intresserade av sina kunder.
    Det kommer inte att hända de närmaste 50 åren.

    Återigen: de är upptagna av att tjäna pengar. De vill säkert låna ut pengar till dig, eller ställa ut kredit, stoooor kredit. Gärna med uppläggningsuppgift och ingen amortering. Men gärna extra hög ränta.

  4. Kul att vi är många som känner att förändring behövs!

    Tack för många varma ord och feedback.

    Björn

  5. Björn, du verkar finnas i Sthlm. Låt oss ta en lunch och prata om din lista. Jag är utvecklare på Handelsbanken. Genom att ses så får vi chansen att reda ut lite hur det funkar bakom kulisserna (inga företagshemligheter men ändå) och du kan bedöma om jag lever upp till myten om sämst i klassen. Har dock inte gått systemvetarlinjen.

  6. Hej John, visst finns jag i Stockholm. Kul att du hänger på detta.

    Just nu är jag på semester (tro det eller ej), men tar gärna en lunch om ett par veckor och pratar vidare om detta. Jag kontaktar dig på Twitter. Ha en trevlig sommar.

  7. ”De som var sämst i klassen på systemvetarlinjen hamnade som utvecklare hos våra stora banker”

    Ja, för det är systemutvecklarna på storbankerna som inte vill eller kan föra utvecklingen i rätt riktning.

    Har man någon gång jobbat med någon av storbankerna så inser man fort att ingeting går fort. På gott och ont. Det finns mycket att förbättra men att storbankerna är rigida och inte hoppar på trender för lätt ser jag som ett plus.

  8. Håller inte med om allting i texten, men något måste ju göras. Helt fruktansvärt att man inte har integrerat t.ex. budgetplanering med avstämning i internetbanken. Tänk om jag bara kunde gå igenom listan av betalningar och kategorisera dem som ”prylar”, ”fest”, ”mat” och sedan se hur mycket jag lägger inom olika områden varje månad?

    Vad sägs om att starta bank kanske? Det behövs lite nytänkande inom branschen minst sagt.

  9. Kritiken verkar gälla SEB i första hand. Eller? Hos Swedbank väljer man om man vill logga in med lösenord eller dosa. Överföringar till annan bank går samma dag eller dagen efter.

    Men jag håller med om att det vore trevligt om de kunde vara lite nydanande och vågade tänka lite utanför sitt lilla bankfack.

    Jag retar mig t.ex. på att de är snabba att påpeka om en mottgare har e-faktura, men det finns inget system för att hantera gamla mottagare. När jag ska betala en faktura får jag upp en lista över alla fakturamottagare jag haft sedan 1998. Oavsett om de använts de senaste åren eller ej. Oavsett om kontot finns kvar eller ej. Visst, jag kan genom en omständlig process radera dem manuellt, en och en. Men jag måste själv håla koll på vilket av de 10 Telia-kontona som är det nu gällande.

    Jag borde väl ta det med Swedbank istället för att skriva det här iofs. :)

  10. Jag skulle byta direkt till den bank som vågar satsa på ny teknik. Bankerna är kvar på ADB-nivå. Jag vill ha ett svenskt mint.com.

  11. Huvudet på spiken!

    Jag har varit i kontakt med min bank, SEB, om att kunna få någon slags ”spargrisar/myntburkar”, egentligen bara öronmärkning av pengar så jag kan spara till olika saker på samma konto .. SEB’s förslag var att öppna nya konton, något som jag skulle behöva masa mig ned till banken fysiskt för att åstadkomma, eftersom jag hade uppnått maxgränsen för konton, 5 stycken.

    Att överföra pengar mellan konton på olika banker, det som idag tar dagar … är bara en konstruktion för att ligga på pengarna och låta dem ticka ränta .. rent praktiskt tar det nog bara millisekunder att flytta pengarna digitalt.

    Jag är däremot nöjd med SEB’s internetbank, inget krångel med att installera certifikat eller USB-attiraljer kortläsare osv, bara en dosa för challenge/response autentisering — vilket gör att jag kan ”banka” från min mac, linuxburk, windows7 och iphone.

  12. NEJ
    Bankerna är inte upptagna med annat (som att ”tjäna pengar”) Det är bara meningslöst dravel från någon läsare. Däremot har dom igentligen bara EN tillgång och det stavas FÖRTROENDE. Tappar man det så är det kört. Bankerna är med andra ord bara otroligt rädda att något skall gå snett. Personligen så tycker jag banker är en anakronism och jag håller helt med att något skall göras. Det säger ju en del då jag jobbat på banker sedan 1979

  13. Mycket bra! Håller kanske inte heller med om precis allting men däremot att det är katastrofalt och då framförallt på punkt 9. Punkt 10 har väl ingenting med säkerhet att göra utan att de tar din ränta de dagar som pengarna flyter i tomma intet sk ”floating”. @Rickard A Både Nordea och SEB har funktionen att man kan tagga sina betalningar. Sen antar jag att man kan få upp en lista på det, men det har jag aldrig använt.

  14. Jag är helt överväldigad över responsen här! Detta verkar vara ett starkt ämne för många!

    Personligen har jag erfarenhet av SEB, Swedbank, Nordea och Skandiabanken vilket jag baserar denna bloggpost på. Listan med 10 punkter ämnar därmed att uppmuntra till kritiskt och kreativt tänkande framför att vara en färdig spec för nya funktioner. :)

    Givetvis finns en massa legacy inom teknik, processer och avtal mellan organisationer inom bankvärlden. Inte minst de juridiska kraven. Men nya sätt att göra affärer kräver nya sätt att tänka för vad en bank är. Om de befintliga bankerna inte hittar ett sätt att ändra sina arbetsätt kommer vi se Facebook, Google eller Apple starta en bank.

  15. Ska man vara elak kan man säga att de som i sin tur var för dåliga för bankerna förmodligen fick jobb på Finansiell ID-teknik. Hur kan man sedan 2+ år (när man fick igång Linux-stödet för bankid igen) fortfarande inte lyckats kompilera bankid-pluginen för 64-bitars-system? Och officiellt inte stödja något nyare än Firefox 3? Och detta företag ska antas vara tekniskt kompetenta att ordna säkerhetsskydd runt allt från banken till försäkringskassan?

  16. Ibland slår du huvudet på spiken, men ibland skjuter du helt galet. Som till exempel när du vill bestämma din egen säkerhetsnivå (5). Om det vore möjligt skulle många välja för låg säkerhetsnivå tillsammans med osäkra pinkoder, t.ex. 0000, 1234 eller de sista siffrorna i personnumret. Sedan skulle de stå med en ledsen min på Aftonbladets förstasida och känn sig lurade.

    När det gäller små notifieringar t.ex. 7) och 8) så finns det många delade meningar om hur mycket bankerna ska ”lägga sig i”. Många känner sig övervakade och integritetskränkta när de märker att banken för protokoll över deras göranden och havanden. Bankkunder är inte på något sätt ett homogent släkte och alla tycker inte som du. Men som ett möjligt tillvalsalternativ kunde man ju önska sig.

    9) Fram till för några år sedan gick en överföring från SEB:s internetbank direkt om man inte uppgav något datum. Bra tyckte jag, dåligt tyckte de som glömde uppge datum och därmed skickade iväg sin överföring för tidigt. Som sagt: bankkunder är inte ett homogent släkte och det är svårt att tillgodose alla. SEB tänkte väl att det är bättra att jag får skriva in ett datum än att Kalle skickar sina pengar för tidigt.

    10) En överföring går i realtid inom samma bank (i alla fall inom storbankerna) och med nästa riksclearing (=vardagar vid lunchtid) till de andra bankerna. Jag vet inte ett dugg om de afrikanska bankerna, men jag vet att de amerikanska inte är i närheten av den snabbhet som vi har i Sverige i och med det svenska clearingsystemet. Men jag håller med om att det inte borde vara omöjligt att köra clearingen oftare – men det är väl knappast de sopiga systemvetarnas fel?

  17. Jättebra förslag (har själv jobbat på bank ett tag, så har sett det hela från andra sidan med). Vad många dock inte tänker på är att bankerna i vissa fall, framför allt när det gäller säkerheten, har en del utomstående krav på sig med. Bankinspektionen ställer t.ex. vissa säkerhetskrav osv. som bankerna måste uppfylla. Så allt beror inte på bankernas ovilja att göra saker, men det mesta gör nog det!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.