Back to basics — E-handel från grunden

När man är inne i den dagliga rutinen är det lätt att tappa bort grunderna. Det finna enkla knep för att kunna sälja mer.

Inspirerande, lättnavigerat sortiment
Visa alla produkter på en sida. Har du 50 produkter i en kategori kan du lika gärna lista alla på en sida. Att skrolla neråt är den enklaste formen av användarvänlighet. Det finns ingen anledning att efterlikna beteendet att bläddra i en katalog med en eller två produkter på varje sida.

Sök och filtrera kors och tvärs
Som besökare vill man kunna hitta och filtrera på alla möjliga sätt i ett sortiment. Vanlig sök med relevanta träffar är grundläggande, men se till att låta sina besökare filtrera dina produkter på färg, pris, kategori med mera. Allt för att kunna hitta helt rätt så snabbt som möjligt.

Mångfald säljer
Det är bevisat att ett stort sortiment säljer mer. Besökaren spenderar längre tid i butiken och hittar fler saker som är intressant. Givetvis ska alla produkter i sortimentet vara relevanta.

Var är köpknappen
Se till att köpknappen är tydligt markerad. Det är lätt att den hamnar i skymundan av rekommendationer, produkttexter och användarbetyg. Köpknappen är det viktigaste. Den ska sticka ut på sidan även om du står 5 meter från datorskärmen.

Paketera
Har du många olika produkter som har ett lågt genomsnittligt ordervärde? Skapa paket med en liten eller ingen rabatt. Att du gjort det lätt att få en praktisk samling leder till högre försäljning.

Foton, videos och test säljer
Lägg in eller länka till andra typer av media som du har för en produkt. Videos, foton, produkttest eller interaktiva animationer genererar ofta mycket värde för en komplex produkt. A/B-testa gärna vad som fungerar bäst på ditt sortiment.

Marknadsföring inom butiken
Se till att pusha för andra produkter på dina butiksidor antingen som relaterade produkter till den besökaren tittar på eller dina kampanjprodukter. Dessutom är det ett utmärkt billigt sätt att testa copy och bild för webb-annonsering av dina produkter.

Var tydlig med betalning och frakt
Hur betalar jag och hur sker leveransen till mig? Detta är den första frågan många besökare ställer sig i en e-butik, redan innan de börjar titta på produktsortimentet. En enkel tydlig länk som visar detta räcker.

Inga obehagliga överraskningar
Ingen vill komma till kassan och inse att de just dubblerat ordersumman genom att moms och frakt tillkommer. Se till att hålla det på en rimlig nivå och håll det tydligt.

Vågar du titta på din e-butik med en ny kunds ögon?

###

Denna post är nummer 45 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt. Alla åsikter är mina egna.