Idag skriver Computer Sweden att Oracle ska släppa en ny mjukvara för deras databassystem. Det heter Oracle 10g Express Edition och är en bantad version av deras större system. Thomas Kyte på Oracle hoppas att detta ska hjälpa utvecklare att utveckla på databaser då de slipper administrera en massa användarlicenser på mjukvaran. I artikeln nämns också att Microsoft ska släppa en gratisversion av sin databasmjukvara, SQL server 2005. Det är på tiden att dessa jättar nu lärt sig hur man ska attrahera kunder. De har haft konkurrens av den svenska uppstickaren MySQL som på bara några år blivit en stor aktör på marknaden, genom att deras system varit väldigt väl utvecklat men framförallt gratis.
Vad är då drug dealer metoden som rubriken lyder? Jo, det har att göra med sättet knarklangare säljer knark på gatan. ”Only the first one is free” heter det. En knarklangare visar sig vara en kompis och bjuder på första silen. Kanske till och med den andra också. När personen sedan är fast i missbruket och blivit en del av langarens marknad tar han betalt för mer eller annorlunda droger.
Inom mjukvarubranschen har detta fenomen förekommit länge. Adobe lanserade på 90-talet dokumentformatet PDF och dokumentläsaren Acrobat reader. Formatet erbjöd ett alternativ till MS office word. Dessutom kunde man ladda ner Acrobat reader gratis på Internet. Som vi vet är allt gratis gott. Nu är vi fast i pdf-träsket och vår langare Adobe erbjuder oss att köpa produkter för att själva tillverka snygga PDF-dokument som våra kunder kan läsa. På samma sätt tjänar MySQL pengar på mer avancerade databassystem, certifiering av personal, föreläsningar och utvecklingskonsulter.
Gör som knarklangarna: erbjud något gratis eller riktigt billigt och tjäna pengar på marknaden som skapas runt.