Varför Facebook.com är den nya webben

love

Skapa en Facebook-sida istället för en Sajt när du ska dra igång ett nytt företag eller projekt. Varför? Facebook tar bort en hel rad barriärer som existerar mellan dina användare och din webbupplevelse. Det är barriärer som hämmar marknadsföring, användarvänlighet och lägger till onödig utvecklingstid.

Like-knappen är fyra webb-funktioner i ett klick

På din sajt kanske du pushar för ett nyhetsbrev eller RSS-flöde samt hoppas att besökaren ska lägga till din webbadress som bokmärke i webbläsaren. På Facebook behöver besökaren bara klicka på Like-knappen. Det innebär också att de delar med sig av din sajt till sitt kontaktnät eftersom deras ”like”-aktivitet publiceras i besökarnas nyhetsflöde. Det är fyra funktioner i ett klick! Helt oslagbart.

Vänner sätter fart på virala kampanjer

När jag besöker en Facebook-sida för första gången ser jag snabbt vilka av mina vänner som gillar innehållet (klickat på ”Like”). Är de trendsättare i mitt nätverk som jag ser upp till ökar det chansen att jag också vill interagera med denna sida. Jag kommer oftast från en länk i de personernas nyhetsflöden redan från början. Virala kampanjer kan därmed färdas med raketfart, som de gjort hos exempelvis IKEA.

I jämförelse med webben kan du ha fått en länk i ett mail och hittat till en sida. Du vet egentligen inte mycket om sajten annat att en annan vän tyckt att den verkar värd att titta på. Steget att dela med dig av upplevelsen vidare är mycket längre än ett klick på ”Like”.

Helt stringent usability

Alla sidor på Facebook följer samma layout. Det är en usability-gurus våtaste dröm och en kreativ webdesigners mardröm. Den är stel, tråkig och alldeles underbar. Alla som hänger på Facebook vet hur man navigerar en Facebook-sida. Dessutom är den optimerad för att visa kort information och maximera interaktion mellan dig och dina användare.

Kom igång på en dag

Threadless Facebook-sida
Threadless Facebook-sida

Fråga mig eller vilken sajtbyggare som helst och de kommer säga att dessa är de vanligaste önskemålen på en mindre företagssajt: startsida, ”om oss”-avdelning, fotogalleri, kontaktinformation och gästbok. I alla nya projekt tar det tid att bygga, buggrätta och bygga om. Allt detta finns redan gratis och testat på Facebook. Komplettera genom att ladda upp videos , skriva om lediga tjänster eller promota en e-butik som mästaren på kreativa T-shirts Threadless.com gjort.

När sajten ändå vinner

  • There is no free beer. Facebook visar annonser i högermarginalen på din Facebook-sida som på alla dess sidor. De är diskreta, men det finns en risk att din konkurrent visas där.
  • Web analytics och trafiksiffror är oslagbara på en sajt. Det finns för många bra verktyg som inte har någon motsvarighet i Facebooks slutna värld. Det går dock att använda Google Analytics hos Facebook med lite meck.
  • Facebook har inte riktigt hittat till sökmotorerna på ett bra sätt. Om du vill hamna i Google sök är det bara att bygga en SEO sajt istället.
  • Om din målgrupp inte finns på Facebook eller om din sajt är ett verktyg är det givetvis bättre att utforma den för rätt personer med rätt teknik.

Den nära kontakten med slutanvändare som Facebook erbjuder har ingen jämlike bland traditionell sajtutveckling eftersom allt redan är klart. Ingen extra sign up behövs. Konversationen har startat så fort din Facebook-sida är skapad. Läs gärna vidare från Elissa Björck på The Amazing Society om hur man bäst använder Facebook i sin marknadsföring, och glöm för all del inte att Like:a detta blogginlägg med knappen ovan ;-).

5 svar på “Varför Facebook.com är den nya webben”

  1. Hej Björn,

    Kul och lite progressivt inlägg! Mycket bra tankar även om jag menar SEO-punkten på slutet talar mycket för att man kanske ska ha en egen webbplats också.

    Tack också för länken,
    Mvh
    /Tobias

  2. Hej Björn!

    Tack för länken till min artikel! Tycker du förklarar skillnaderna mellan att ha en webbplats och att ha en Facebooksida väldigt bra.

    //Elissa

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.