6 viktiga anledningar till att lansera i BETA först

När vi lanserar nya Tretti-sajten kommer vi att göra det i beta. Det finns ett par anledningar till det där den främsta är att vi inte vill äventyra conversion rate för sajten genom att introducera en ny upplevelse för kunden utan att veta hur de reagerar. Men det finns lite andra skäl också.

Lansera snabbare

När vi lanserar en beta-sajt kommer kunderna välja att se den nya sajten eller den gamla. Det innebär att vi kan välja att pusha detta till ett urval av användare, exempelvis en mindre marknad. Genom att göra det behöver vi inte tänka på att översätta sajten till alla språk eller ens ha alla sidor med lägre prioritet klara. Vi kan skeppa sajten snabbare.

Testa innovativt UX

Nytänkande UX kan vara en stor vinst eller förslut. Därför kan vi enkelt testa detta på befintliga kunder och se hur de reagerar. Det blir en mer kvalitativ analys där vi drar slutsatser genom användarstudier. Detta kan man givetvis göra redan innan lansering, men det är skönt att göra live, på verkliga kunder.

Få feedback från leverantörer

Vi samarbetar nära med leverantörer och genom att kunna visa upp en sajt innan den lanseras kan vi visa på konkreta sätt hur det kommer att fungera och se ut. På så sätt kan våra inköpare planera kampanjer och samarbeten inför en fullskalig lansering.

Inlärning för hela bolaget

Det är många på Tretti som använder sajten. Kundservice, Butik och Inköp administrerar eller använder sajten för att kunna hjälpa kunder. Genom att den ligger i beta hinner alla lära sig arbeta med den innan den släpps.

Testa conversion-hypoteser

När vi pushar det nya utseendet till ett urval av kunder som standard kommer vi kunna mäta conversion rate och alla steg i tratten jämfört med den gamla sajten. Detta behöver komma som ett senare steg i betafasen när vi testat allt annat, eftersom att vi behöver ta bort möjligheten att byta till den gamla sajten. Det är det enda sättet att mäta verklig conversion rate.

###

Denna post är nummer 71 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag främst fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt men även reflekterar kring e-handel och IT. Alla åsikter är mina egna.