Marketplaces och varför de funkar

Amazon, Taobao, eBay, Tradera, Blocket, CDON och Fyndiq – alla representerar de Marketplacetrenden som är här för att stanna.

Det finn flera skäl till att du som handlare väljer att sälja på en Marketplace.

  • Du vill testa en ny vara eller produktkategori på en stor skara kunder
  • Du vill lägga till en ny kanal för dina storsäljare
  • Du vill bli av med ett restlager eller returvaror.

I Sverige och västvärlden finns det olika nischade marknadsplatser. En del nischade mot bargainshoppers och en del bredare som tar med premiummärken och agerar som extra säljkanal. Vad som passar dig beror på ditt syfte och din målgrupp.

Det jag tycker är intressant är hur vi gjort denna uppdelning i väst. I öst ser det väldigt annorlunda ut.

Jag kan tipsa om den utmärkta podcasten a16z som i nedan avsnitt bland annat intervjuar grundaren till Indiens största Marketplace.

I Indien och Kina utgör de stora kedjorna mindre än 10% av handeln. Pga många i Indien är vana att handla av många små aktörer istället var det lätt att ta det beteendet online. Webben kunde dessutom erbjuda ett mycket större sortiment än de lokala handlare som kunder var vana vid.

Hos dessa marknadsplatser har inte varumärken och premium lika stor plats. Det är mångfalden och upptäckarglädjen som dominerar.

###

Denna post är nummer 58 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt. Alla åsikter är mina egna.