Hur vi satte scope för nya Tretti-sajten

När jag klev ombord på Tretti i mars 2015 såg jag liksom många behovet av att bygga en ny sajt för Tretti. Designen är utdaterad, innehållet rörigt och dåligt disponerat samt mobilanpassad lösning i stort sett obefintlig. Dock är det en snabb och funktionell sajt som med traditionell navigation. Dessutom är konverteringen helt ok. Konverteringen är ju det som allt egentligen handlar om så att argumentera för en remake endast baserat på dålig kosmetik fanns inte på kartan. Vi satte ett övergripande mål att höja konverteringen.

För att förstå var någonstans vi kan göra mest impact gjorde vi under hösten en konverteringsutvärdering med hjälp att stjärnorna på Conversionista. Det genererade en rapport på 127 slides med detaljer om hela tratten som besökaren går igenom, var den läcker och vad som kan åtgärdas. Det mesta i rapporten handlade om content, sök och checkout, dvs majoritet UX-områden på frontend-sidan. På backend skulle de kunnat lyfta fram saker som hastighet och instabilitet men där håller vi. Utöver rapporten har vi även studerat vilka funktioner som användarna använder och inte använder.

Med detta i ryggen har vi dragit igång sajtarbetet. Som alla på IT avskyr jag att kommunicera externa deadlines men vi har på oss att vi ska lansera en ny sajt i sommar. Vi är alltså begränsade i tid och budget, vilket gör att vi får jobba med det vi har och göra det bästa av det. Tur att jag är en fan av “embrace constraints” som 37 signals förespråkar; begränsningar hjälper oss att fokusera på det viktigaste.

Hur vet vi om det blir en succé? Konverteringen får tala sitt tydliga språk även om den med all sannolikhet kommer att gå ner i början när vi lanserar. Vi får hålla ett vaksamt öga på var det händer och iterera bort det. Jag återkommer förmodligen med en post på temat “att minimera risk”.

För att nå bättre konvertering finns det även några icke-funktionella krav vi har på nya sajten:

· ska upplevas minst lika snabb som idag

· ska ha kvar samma bra ranking i sökmotorer

· ska upplevas lättare och tydligare i navigation och disposition

· ska kunna anpassas till olika kundbeteenden på mobil, tablet och desktop

· ska vara personligare

Jag skulle vilja testa dessa och få metrics på var vi är idag och hur vi förbättrar oss i kundernas ögon, men till vilken omfattning vi lyckas genomföra detta och hur mycket vi endast lutar oss på hur vi bedömer det internt får framtiden utvisa.

###

Denna post är nummer 2 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt.