Din e-butik är bara en av många kanaler som dina kunder kommer vilja använda när de handlar hos dig. Det är lätt att tänka som en traditionell affär att man har en butik och att kunder kommer dit och shoppar. Och varför skulle man inte göra det. Hela e-handelsbranschen är dessutom uppbyggd kring detta med optimeringstjänster och designverktyg.
Om jag ska försöka mig på en liten spådom tror jag mycket på att butikerna kommer bli distribuerade till mycket större del. Du kommer alltid vilja ha en huvudbutik — ett flaggkepp eller en modersajt, där kunderna kan läsa om dig och ditt varumärke och där du bygger trovärdighet. Men var själva försäljning sker kan vara var som helst; På marknadsplatser, i appar, i chatkanaler, på bloggar eller varför inte direkt på Facebook eller Instagram.
Butikerna har alla möjligheter att flytta sig dit kunderna är och inte bara med annonser utan faktiskt som en renodlad butik. Men för att detta ska hända så behöver branschen ändra sig med allt ifrån e-handelsplattformar som är agnostiska till vilken front de stödjer till kringtjänster i ekosystemet. Till en början kommer det att vara segt, men när det kommer ett trovärdigt case kommer det gå snabbt. När H&M rapporterade rekordhög conversion rate i sin nya app var alla andra modehus inte sena med att följa efter.
På Tretti gör vi ju om vår sajt nu och det blir vårt flaggskepp.
###
Denna post är nummer 68 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag främst fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt men även reflekterar kring e-handel och IT. Alla åsikter är mina egna.