En av utmaningarna som alla tekniker eller teknikchefer känner igen sig i är hur man motiverar interna projekt för att underhålla systemen mot resten av organisationen. De interna projekten går inte ofta att härleda till en konkret kostnadsbesparing eller en ökad intäkt. Istället rör det sig om sånt som gör att det går snabbare att vidareutveckla en plattform efter underhållet eller att det reducerar risk för säkerhetshål eller stabilitet.
Jag vill gärna inte gå på med barnsliga argument som “vi kan göra detta eller så kan vi strunta i det, men då tar vi inte ansvar ifall sajten går ner.” Istället försöker jag förklara vad det är vi vill göra och vad uppsidan för affären är. KPI:er som uptime och incidentrapporter eller rapporter från användare av ett system visar tydligt vilken nivå en plattform ligger på. Därför går det att motivera dessa projekt.
Här är några exempel på hur vi smörjer maskineriet:
- Indexera om en databas, som gör att systemen går snabbare
- Uppgradera en mjukvara eller integration, vilket ökar produktivitet hos användarna
- Uppgradera ett ramverk i produkten, för att kunna bygga nya projekt snabbare
- Underhålla cache för att ladda fler delar av sajten snabbare
- Code refactoring, för att städa gammal kod som inte används men som gör systemet långsamt eller omständigt att jobba i.
Det finns dock exempel på underhåll som jag har svårt att motivera för mig själv och för resten av organisationen.
- Rensa gammal kod för att den är ful, då det ofta ligger i betraktarens ögon
- Bygga om en funktion så den blir mer abstrakt och kan användas till mer. Om det inte är tydligt vilka områden den kommer att användas till är det inte motiverat att bygga om
- Uppgradera en mjukvara bara för att det släppts en ny version, inte för att den tillför något extra.
Jag tycker att hus-metaforen för digitala produkter är träffsäker. Du måste städa och renovera för att det ska fungera att bo i ett hus. Men du behöver inte göra om saker som ingen av dina gäster bryr sig om.
###
Denna post är nummer 69 i en serie av 100 poster i utmaningen #blogg100 där jag främst fokuserar på hur vi skapar Trettis nya sajt men även reflekterar kring e-handel och IT. Alla åsikter är mina egna.